Sådan bruges SEO

Søgemaskineoptimering eller SEO er et redskab inden for online marketing, der bruges til at fremme virksomheders hjemmesiders placering på forskellige søgemaskiner som eksempelvis Google.

Formålet med at benytte SEO er at tiltrække flere besøgende til ens hjemmeside ved at sørge for, at hjemmesiden rangerer højt på Google. Når en potentiel besøgende søger efter et bestemt produkt eller en ydelse, som kan findes på din hjemmeside, vil din hjemmeside ved hjælp af SEO være den første, personen møder, når de søger på Google. På den måde er der stor sandsynlighed for, at personen vælger at besøge din hjemmeside frem for dine konkurrenters.

 

SEO består af en kombination af research, analyse, teknisk forståelse og markedsføring og indeholder opgaver som søgeordsanalyse, tekstforfatning og linkbuilding. Man kan udføre en del af SEO-arbejdet selv, men det kan være vanskeligt, og derfor findes der en lang række virksomheder, der arbejder målrettet med online markedsføring, og som tilbyder deres ekspertise til dig. Et eksempel er marketing bureauet River Online, eller du kan lære mere her, når Henrik Bondtofte forklarer om søgemaskineoptimering.